مدیریت و صنعت

مدیریت و صنعت

Iran Industrial Management
مدیریت و صنعت

مدیریت و صنعت

Iran Industrial Management

آیا رییستان شما را نادیده می‌گیرد؟

 

 

آیا رییس شما را نادیده می‌گیرد و به کارمندانتان می‌گوید که کاری را بدون گفتن یا اطلاع دادن به شما انجام دهند؟ این موضوع می‌تواند سخت و ناامید کننده باشد، مخصوصا اگر به صورت مداوم تکرار شود. خوشبختانه در اینجا راهکارهایی هست که می‌توانید برای پایان دادن به این موضوع انجام دهید.

به‌صورت عینی آنچه را که در حال وقوع است توصیف کنیدابتدا به رییس خود به صورت عینی توضیح دهید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و نظر خود را درباره دلایل اقدامات وی توضیح دهید. به عنوان مثال رییس ممکن است روی «آنچه که باید انجام شود» تمرکز کند و متوجه عواقب نادیده انگاشتن افراد نشود. مشکلی را که نادیده گرفتن برای زیردستان شما، خود شما و رییستان ایجاد می‌کند، شناسایی کنید. زمانی که در درخواست‌ها تناقض وجود داشته باشد ممکن است زیر دستان در این که دستورات چه کسی را دنبال کنند دچار سردرگمی شوند. سردرگمی و عدم اطمینان ممکن است برای آنها سخت و ناامید کننده باشد.
دستورات متناقض به دردسر افتادن کارمندان را موجب می‌شود. اگر آنها کاری را که رییس شما گفته است انجام دهند، به این علت که دستورات شما را اجرا نکرده‌اند، با شما دچار مشکل خواهند شد. اگر دستورات شما را اجرا کنند، با رییستان برای عدم اجرای آنچه وی دستور داده است دچار مشکل خواهند شد. نشان دهید که چگونه نادیده گرفتن منجر به ایجاد مشکل برای خود شما می‌شود. اقتدار شما را در برابر کارمندانتان تضعیف می‌کند و باعث می‌شود تا کنترل آنها را از دست بدهید. همچنین ممکن است باعث کاهش عملکرد کارمندان و بخش مربوطه شود. نتیجه این خواهد شد که شما باید با مشکلات اضافی کارمندان دست و پنجه نرم کنید.

دلایل را مشخص کنیدمشخص کنید که چگونه نادیده گرفتن منجر به ایجاد مشکل برای رییس می‌شود. وی ممکن است به خاطر انجام کاری که شما باید آن را انجام می‌دادید خشمگین شود. این کار زمانی را صرف می‌کند که باید به کارهای دیگر اختصاص داده می‌شد. کارآیی بخش‌های تحت نظارت رییس، عملکرد شما و بخش شما ممکن است دچار مشکل شود. اطلاعاتی را درمورد مشکل خاص پیش آمده جمع آوری کنید. تاریخ خاص، اسامی، هر آنچه را که افراد گفته‌اند و انجام داده‌اند و نتایج را جمع آوری کنید.
دلایل احتمالی نادیده گرفتن شما توسط رییس را تعیین کنید. این کار وی ممکن است به یک یا چند مورد از دلایل زیر باشد:
• رییس اعتماد خود را نسبت به توانایی شما در انجام کارها از دست داده است.
• رییس شما معتقد است که حل و فصل هر مشکلی که پیش می‌آید به عهده وی می‌باشد.
• این روش رییس شما برای نشان دادن قدرت و کنترل خود است.
• رییس شما آدم‌ها را دوست دارد و از تعامل و کمک به آنها لذت می‌برد.
• کارمندانتان اعتمادشان را نسبت به شما از دست داده‌اند و به نزد رییستان رفته‌اند تا بدانند که چه کاری را باید انجام دهند.
• کارمندانتان بر این باورند که رییس شما از آنها انتظار دارد که به وی مراجعه کنند بنابراین هر زمان که مشکلی پیش می‌آید آنها چنین کاری انجام می‌دهند.
• کارمندانتان نیاز به راهنمایی بیشتری دارند که نمی‌توانند از شما کسب کنند؛ بنابرابن این راهنمایی را از هر کس که در اطراف آنها باشد طلب می‌کنند.
• رییس شما اصلا متوجه نیست که با این کار مشکل ایجاد می‌کند.

مزایای تغییر را شناسایی کنید
مشخص کنید که چرا رییستان اینچنین رفتار می‌کند و تصمیم بگیرید که چطور می‌توانید بر مشکلات ناشی از ادامه این رفتار فائق آیید. هر یک از دلایل احتمالی را که رییستان برای انکار شما دارد، بررسی کنید و تصمیم بگیرید که برای غلبه بر آن چه چیزی باید بگویید. معایب این نادیده گرفتن از سوی رییستان را تعیین کنید. مزایای ترک این عادت برای رییستان می‌تواند سرو کار داشتن با افراد کمتر(تنها خود شما، به‌جای سرو کله زدن با زیر دستانتان)، دست و پنجه نرم کردن با مشکلات کمتر، آزاد کردن وقت خود، کاهش نا امیدی یا کمک به شما برای پیشرفت در امر مدیریت باشد.
به علاوه از مزایای اصلاح رفتار رییس، برای شما می‌تواند قدرت و کنترل بیشتر شما بر واحدتان، عملکرد بهتر کارمندان و واحد شما، رشد و توسعه برای شما و انگیزه شخصی بیشتر برای شما باشد. اینها نیز می‌تواند برای کارمندان شما جزئی از مزایا باشد: آگاهی از اینکه چه کسی رییس آنها است، عدم تناقض در دستورات، ناامیدی کمتر، تناقض و تضاد کمتر در میان آنها، تضاد کمتر با شما و رییستان، و تقویت مثبت.
شرایطی را تعیین کنید که بتوان در آن شرایط به خوبی کار کردتنها راه حل برای رییس شما این است که هرگز به کارمندان دستور ندهد مگر در موارد غیر معمول. اگر کارمندی از رییس شما چیزی درخواست کرد، رییس شما باید همیشه بگوید که «آن را با رییس مستقیم خود در میان بگذارید». بالادست شما تنها زمانی باید شما را نادیده بگیرد که این نادیده انگاشتن قطعا لازم است و تنها در شرایط غیر معمول امکان‌پذیر است، مثل زمانی که موردی دردناک در حال وقوع برای کارمند، مشتری، تجهیزات، هزینه یا سود، است و هیچ زمانی برای پیدا کردن شما در رابطه با حل این مساله وجود نداشته باشد.
در این شرایط اضطراری، رییس شما باید به کارمندانتان بگوید که چه کاری باید انجام دهند و از همه افراد حمایت کند. این امر با در نظر گرفتن اینکه وی تنها این کار را به دلیل اضطراری بودن شرایط انجام می‌دهد میسر است. رییس باید به آنها بگوید که وی شما را پیدا می‌کند و خیلی سریع به شما اطلاع می‌دهد که چه اتفاقی افتاده است. همچنین رییس باید به آنها بگوید که، از آنجا که شما مسوول این شرایط هستید، باید هر کاری که شما در زمان رسیدنتان به آنجا گفتید را انجام دهند. رییس باید در نظر داشته باشد که اگر شما را برای توضیح شرایط پیش آمده ببیند، شما نباید از آنچه در غیابتان صورت گرفته شگفت زده شوید.

توصیه‌های خود را انجام دهید
وقتی پرس‌وجوی خود را انجام دادید، شما آماده ملاقات با رییس خود برای حل و فصل شرایط هستید.
نیاز به تغییر را شرح دهید. شرایط را توصیف کنید و به رییستان اطلاع دهید که برای شما مشکلاتی ایجاد کرده است. قدم‌های خود را بردارید. نشان دهید که چرا فکر می‌کنید این نادیده انگاری اتفاق افتاده است. این کار را به نحوی انجام دهید تا به هر اعتراضی که از سوی رییس ممکن است مطرح شود، قبل از اینکه فرصتی برای ابراز آنها پیدا کند، پاسخ دهید. پیشنهاد کنید که چه کاری باید انجام دهید. توصیه‌های خود را به نحوی انجام دهید که بر اعتراضات رییستان فائق آیید.
معایب تغییرات و نادیده انگاری را نشان دهید. درمورد حق خود برای کنترل افرادتان مذاکره کنید. برای اتخاذ گام بعد به توافق برسید.دقیقا مشخص کنید که چه کسی باید چه کاری انجام دهد. تعهدات رییستان را به طور خلاصه برشمارید تا از نادیده انگاشتن شما و آنچه منجر به این امر می‌شود دست بردارد. انرژی مثبت بدهید. رییستان را از اینکه با شما ملاقات کرده، به شما گوش کرده، شما را درک کرده، روشن فکر بوده و مایل به کار کردن باشما بوده ستایش کنید.

انرژی مثبت بدهید
در صورتی که نادیده انگاری‌های بعدی وجود دارد، درمورد آن با رییستان صحبت کنید. درمورد آنچه که فکر می‌کنید اتفاق افتاده است توضیح دهید. از رییستان بخواهید که درمورد نقشش در این داستان توضیح بدهد. نشان دهید که این با آنچه توافق شده بود متفاوت است. بپرسید که برای عدم وقوع مجدد آن چه کاری باید انجام داد. از رویکردی مشابه آنچه قبلا استفاده شد برای متقاعد کردن وی برای ترک این رفتار استفاده کنید.
اگر نادیده انگاری در شرایط غیرمعمول و عمدی رخ دهد، به رییستان فورا انرژی مثبت دهید. اگر این کار عمدا انجام نشده است، در مورد آن با رییستان صحبت کنید، برای کاری که درست انجام شده انرژی مثبت دهید و درمورد اینکه چگونه قسمت‌های خاص می‌توانستند متفاوت انجام شوند بحث کنید.
رییسی که شما را نادیده می‌گیرد و مستقیما به سمت کارمندان می‌رود نه تنها برای شما بلکه برای خود و دیگر کارمندان ایجاد مشکل می‌کند. شما کنترل را از دست می‌دهید.کارمندان دو رییس دارند و غالبا نمی‌دانند که باید از کدامیک پیروی کنند.رییس وقت خود را برای انجام آنچه شما باید آن را اداره می‌کردید تلف می‌کند.تنها راهی که آنرا تغییر می‌دهد این است که شما اقدامی انجام دهید. برخی مکان‌های کاری که شاد نیستند آنهایی هستند که کارمندان نمی‌دانند دقیقا کنترل امور در دست چه کسی است. مدیرانی که نادیده گرفته می‌شوند، باید اقداماتی که در این متن گفته شد را به خاطر خودشان، کارمندانشان، بالادستانشان و شرکت به عنوان یک مجموعه انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد